این روزها کمتر کسی پیدا میشود که یک روز کامل بگذرد و به شبکههای اجتماعی خود سری نزند. تقریبا هر روز منتظر فرصتی هستیم تا لحظههای جذاب زندگی و افکار و عقایدمان را از طریق شبکههای اجتماعی با دیگران به اشتراک بگذاریم.
شبکههای اجتماعی، به یک بخش مهم و جدانشدنی از زندگی روزمره ما تبدیل شدهاند. تا جایی که ممکن است برای تصمیمات مختلف، به این شبکهها مراجعه میکنیم. یکی از رایجترین تصمیماتی که بر اساس پستهای شبکههای اجتماعی میگیریم، تصمیم برای خرید محصولات یا استفاده از خدمات یک برند خاص است.
به همین دلیل است که اینستاگرام به یکی از ابزارهای مهم و کاربردی در بازاریابی و تبلیغات تبدیل شده است. هر برندی که میخواهد حضوری موفق در دنیای دیجیتال داشته باشد، باید تبلیغ در اینستاگرام را در استراتژیهای تبلیغاتی خود بگنجاند.
اما کدام ویژگیها باعث شده که اینستاگرام چنین جایگاهی در دنیای تبلیغات داشته باشد؟
تعداد کاربران فعال اینستاگرام روزبهروز بیشتر میشود و این رقم در حال حاضر چیزی در حدود یک میلیارد کاربر است. برای اینکه اهمیت این تعداد کاربر را درک کنید باید این آمار را با تعداد کاربران سایر شبکههای اجتماعی مقایسه کنید. ضمن اینکه اینستاگرام روند نزولی نشان نداده است و به نظر میرسد که روند رشد این شبکه اجتماعی، همچنان ادامه دارد.
اینستاگرام نه تنها رشد قابل توجهی دارد، بلکه میزان مشارکت کاربران در پستها، بسیار بیشتر از سایر شبکههای اجتماعی است. نرخ مشارکت بالاتر به این معنا است که کاربران اینستاگرام، به طور مرتب و روزانه به این پلتفرم سر میزنند و از طریق لایک کردن و کامنت گذاشتن، مشارکت بیشتری با پستها دارند.
درصد ۳۵ درصد از کاربران اینستاگرام، روزانه حداقل یک بار به این سایت سر میزنند، ۵۹ درصد از آنهاروزی چندین بار!!
از آنجایی که اینستاگرام یک شبکه اجتماعی مبتنی بر تصاویر و ویدیو است، برندها میتوانند بهتر از سایر شبکههای اجتماعی، محصولات خود را معرفی کنند و با ارائه محتوای جذابتر، توجه مخاطبان خود را جلب کنند. ضمن اینکه نسبت به شبکههای ، یک تصویر، بیشتر و راحتتر از هزاران کلمه میتواند یک محصول را معرفی کند. به همین دلیل از یک شبکه اجتماعی مبتنی بر متن مثلا توییتر، علاقهمندان بیشتری دارد.
اینستاگرام از همان روزهای ابتدای فعالیت خود، الهامبخش ایجاد محتواهای خلاقانه بود. با وجود ابزارها و امکاناتی که این شبکه اجتماعی در اختیار مخاطب میگذارد، میتوان محتواهایی جذابتر ایجاد کرد. این پلتفرم، پاسخگوی نیازهای دنیای امروزی است. امکان اشتراکگذاری عکسها با فیلترهای جذاب که باعث میشود عکسها بسیار زیباتر به نظر میرسند و توجه کاربران را بیشتر جلب میکند. ایجاد سبکهای نو در ارائه محتوا و معرفی، این ویژگیها دست به دست هم میدهند تا اینستاگرام بهترین پلتفرم معرفی محصولات باشد.
یکی از لایل جذابیت اینستاگرام این است که مبتنی بر موبایل است. این روزها روزبهروز بر تعداد کسانی که گوشی هوشمند دارند افزوده میشود. بیشتر مردم ترجیح میدهند به جای کامپیوترهای دسکتاپ، از موبایل خود برای دسترسی به اینترنت و اخبار و اطلاعات، استفاده کنند.
آمارها نشان میدهد که اینستاگرام، پلتفرمی محبوب در جهان است. بیشتر کاربران اینستاگرام را افراد زیر ۳۵ سال تشکیل میدهند.
جوانان، هدف اصلی بسیاری از استراتژیهای تبلیغاتی هستند، به همین دلیل، اینستاگرام به عنوان پلتفرمی محبوب برای جوانان و تبلیغات میشناسند. همه این دلایل دست به دست هم میدهند تا اینستاگرام ابزاری مناسب برای تبلیغ و بازاریابی باشد. اگر تا به حال برنامهای برای تبلیغ در اینستاگرام نداشتهاید، بهتر است که تبلیغ در این شبکه اجتماعی را در استراتژیهای بازاریابی خود بگنجانید.